Butter Rolls

Bahan-bahan

2 cawan tepung gandum
1 paket yis segera
1 suduk serbuk penaik
1/2 cawan gula kastor
1 cawan air panas
3 sudub susu tepung
1/2 cawan mentega / marjerin
3/4 suduk garam halus
3 biji telur - dipukul sebentar
2 1/4 - 3 cawan tepung gandum
isian - chocolate rice
gula perang + serbuk kulit kayu manis

Cara-caranya

1. Masukkan 2 cawan tepung, yis segera, serbuk penaik dan gula kastor kedalam mangkuk mixer. Gaul rata.
2. Masukkan mentega, susu tepung dan garam kedalam air panas. Campur rata dan ketepikan sehingga suam-suam kuku.
3. Masukkan telur dan campuran air susu ( 2 ) ke dalam mangkuk mixer berisi tepung dan yis. Gaul rata dengan mengguna hook doh.
4. Tambah tepung 1/2 cawan - 1/2 cawan setiap kali sehingga mendapat doh yang tidak melekat kepada mengkuk mixer. Uli sehingga licin dan elastik ( kira-kira 10 minit ) dengan kelajuan mixer # 1. Bentukkan menjadi sebuah bebola besar.
5. Griskan permukaan dalam sebuah mangkuk besar dengan mentega. Masukkan doh dan golek-golekkan supaya permukaan doh bersalut gris. Tutup mangkuk dengan clingwrap / plastik. Ketepikan sehingga doh kembang 2X ganda.
6. Kempiskan doh perlahan-lahan. Keluarkan dan uli sebentar. Bentuk membola semula. Tutup dengan plastik. Ketepikan 10 minit.
7. Bahagi doh kepada 2 bahagian.
8. Ambil satu bahagian dan canai menjadi satu bulatan setebal 1/4 inci. Potong kepada 12 bahagian bersegi tiga ( wedges ). Oles mentega dipermukaannya. Tabur chocolate rice/ gula perang + serbuk kulit kayu manis/lain-lain isian yang disukai. Gulung satu segi tiga dari tepi yang panjang ke tepi tirus. Susunkan diatas tin pembakar yang telah digris. Tutup gulungan doh dengan plastik. Buat sehingga habis.
9. Perap sehingga naik 2X ganda.
10. Bakar pada suhu 200C selama 10 minit.
11. Keluarkan dari ketuhar dan terus oles permukaan roll dengan mentega.

* Doh boleh disimpan di dalan peti sejuk dengan memasukkan doh kedalam bekas besar ( bagi memberi ruang untuk ia mengembang ) yang bertutup rapat selama 8 jam / semalaman dan teruskan proses no. 5- 11 keesokan harinya.

Comments

Popular Posts